Search This Blog

Wednesday, January 6, 2010

Earth Charter Activity: Habitats and connections


La Carta de la Tierra

Actividad: Hábitats e interconexiones (versión española)

Objetivos específicos:
Esta actividad sirve al objetivo de ilustrar y entender la importancia de la integridad ecológica, la necesidad de respetar y cuidar la comunidad de la vida y el reconocimiento de la interdependencia entre todas las formas de vida. En esta medida, los alumnos pueden:
a) Entender el significado de la palabra “hábitat”.
b) Aprender sobre distintas formas de vida, en distintos entornos.
c) Entender la ligazón entre los distintos hábitats y formas de vida que estos hábitats albergan.

Edades: 6 – 9/10 años
Tipo de trabajo: Pares
Tiempo de realización: aproximadamente 20 minutos.

Materiales:
Seis o más hojas de papel grandes de distintos colores. A cada hoja le corresponderá un hábitat distinto.
Fotos o fotocopias de fotos de distintas formas de vida de los hábitats elegidos.
Sábana o pieza de tela con el mapa del mundo dibujado.
Tijeras, bolígrafos, cola.

Descripción de una forma posible de desarrollar la actividad:

Se presentan a la clase las hojas grandes, cada una representando un hábitat distinto, es decir, medios físicos o geográficos en los que viven los seres vivos, como por ejemplo: un lago, el mar, un jardín, el hielo (Polos Norte y Sur), una ciudad o una jungla.

Para cada uno de estos hábitats, se presentan tres formas de vida. De estas tres formas de vida, solamente dos de ellas se suelen encontrar en el hábitat atribuido. Para el lago, hemos elegido un pájaro, una rana y una cebra. Para el mar, una estrella de mar, coral y un perro. Para el jardín, un árbol, una mariposa y un león marino. Para el hielo ártico y antártico, un pingüino, un oso polar y una abeja. Para la ciudad, un gato, una niña y un delfín. Para la jungla, un tigre, un elefante y un pato.

En cada una de las hojas grandes, se escribirá el nombre de un hábitat: el lago, el mar, el jardín, el hielo (Polos Norte y Sur), la ciudad y la jungla. Se distribuye a cada dos alumnos una hoja/hábitat y tres formas de vida. Los alumnos, participando en pareja, deben agrupar o asociar dos formas de vida al hábitat. La tercera forma de vida, los alumnos tendrán que colocarla en la pieza de tela con el mapa del mundo, en la zona donde crean que ese ser vivo se pueda integrar (por ejemplo, el león marino no se encuentra en el lago, por eso debe de ser colocado en su hábitat, o sea, en regiones costeras y frías).

Al final, se encolan las hojas grandes (los distintos hábitats), en forma de círculo.


Earth Charter

Activity: Habitats and connections (English version)

Goals:
The main goals of this activity are to show and to allow students to understand the importance of ecological integrity and the need to respect and care for the community of life, as well as to recognize that every form of life is interdependent. This way, students can:
a) Understand the meaning of the word “habitat”.
b) Learn about the different living beings that inhabit different habitats.
c) Understand the connection between the different habitats, home for the different living beings.

Ages: 6 – 9/10 years old
Type of work: In pairs
Time: approximately 20 minutes.

Materials:
Six (or more) large paper sheets, of different colors. Each of the six (or more) sheets will represent different habitats (one different habitat per sheet).
Photos or photocopies of pictures of different living beings that will live in the different habitats selected.
Bed sheet or a piece of white cloth, large enough to draw the world map.
Scissors, pens, glue.


Description of one possible way of doing this activity:

The teacher gives the students, working in pairs, the large sheets of paper, each one representing a different habitat, i.e., different physical or geographical environments, where different living beings live, such as: a lake, the sea, a garden, frozen environments (North and South Poles), a city and the jungle.

For each habitat, the teacher chooses three living beings. From each of these three living beings, only two belong to a certain habitat. For the lake, it was picked a bird, a frog and a zebra. For the sea, a sea star, a coral and a dog. For the garden, a tree, a butterfly, and a sea lion. For the frozen environments, a penguin, a polar bear and a bee. For the city, a cat, a girl and a dolphin. For the jungle a tiger, an elephant and a duck.

Each of the large sheets of paper will have the habitat name written down: the lake, the sea, the garden, the frozen environment (North and South Poles), the city and the jungle. The teacher gives one sheet of paper per every two students, and three living beings, two of them matching the habitat, and one that doesn’t belong to that habitat. The students will match the two living beings with the correspondent habitat. The two pictures of the matching living beings will be glued to the large sheet of paper. The third living being, that does not belong in that habitat, the students will have to place it on top of the bed sheet, in the part of the world where it lives (for example, the sea lion does not belong in the garden, and should be placed where it belongs, usually cold sea areas).

In the end, all the large sheets of paper should be glued together, in the shape of a circle.

No comments:

Post a Comment